Фестиваль педагогічного мистецтва «Дебют»







Підготувала
Сиромятникова Н.М.
вчитель англійської мови,
спеціаліст II категорії
Healthy food. Food in Great Britain
(Урок англійської мови в 9 класі)


 Дата 13.05.2015

Урок за темою  Healthy food. Food in Great Britain.
Мета: освітня: повторити лексику з теми; розвивати комунікативні компетентності учнів шляхом говоріння, аудіювання, читання; формувати самоосвітні компетентності;
         розвивальна: привчати учнів до правильного харчування; повторити, що гарно для їхнього здоров’я, а що погано; привчати учнів до критичного аналізу, формування власної думки; розвивати увагу, мовну здогадку, вміння логічно висловлювати свої думки;
       виховна: заохочувати учнів піклуватися про своє здоров’я; виховувати культуру мовлення та повагу до традицій харчування інших народів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.
Обладнання: відеоматеріал Windows on Britain (Food), комп’ютер, роздавальний матеріал (картки із завданнями), презентація в Power Point.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I етап
Оргмомент.  Привітання.
T. Good morning, pupils! How are you?
Ch. Good morning, teacher. We are fine, thank you.
Повідомлення теми уроку через здогадку та мети уроку, мотивація до вивчення матеріалу
Look at the magic apple. What words do you see?
T. Let’s guess. What the topic of our today’s lesson is?
Ch. Food
T. Yes. Today we are going to speak about healthy food, food in Britain.
Уведення в іншомовну атмосферу.
Актуалізація опорних знань.
Let’s remember proverbs about food. (Діти бачать на екрані в презентації а також отримують як роздавальний матеріал).
Ch. Laughter is the best medicines.
     Health is better than wealth.
     Tastes differ.
     Appetite comes with eating.
     The way to man’s heart is through his stomach.
T. What do you think? What’s good for our health?
Ch. Physical exercises, healthy food, regular meals, healthy sleep, fresh air.
T. What’s bad for our health?
Ch. Unhealthy food ( to eat much fast food, to drink much coffee), cigarettes, noise, stresses, alcohol, drugs.
T. And now the task. Continue the sentences. (Учитель записує на дошці і разом з дітьми складає речення)
To be healthy we should ………………………



II етап
Основна частина уроку. Подання відеоматеріалу « Їжа  у Великобританії».
T. Let’s watch a video about food in Great Britain. Be very attentive, please. After this video you’ll have a task.
(Перед переглядом відеоматеріалу діти ознайомлюються з незнайомими словами, які зустрічатимуться в ньому.)
Snack- перекус
Have a break – перерва
Main meal – головне прийняття їжі
Convenience food – зручна їжа
Fresh food – свіжа їжа
Foreign restaurant – іноземні ресторани
( Діти переглядають відеоматеріал про їжу у Великобританії і отримають картки із завданнями)
Card 1
 What meals do British have?

meals
time
food
Breakfast


Lunch


dinner



Card 2
Note with ‘T” if the statement is true, and with ‘F’ if it is false
1.    Lunch in Great Britain is about 1 or 2 o’clock.
2.    At lunchtime people usually have a break only two hours.
3.    At lunchtime they often just have a sandwich or a snack.
4.    Most people buy their food from market.
5.    Most people have their main meal in the evening.
6.    Dinner is a morning meal.
7.    London has restaurant from over forty-two different countries.

Підведення підсумків уроку.
T. Well I hope you know much information about food in Great Britain. Our lesson is over. We have done so many activities today. Thank you very much.
And I would like to ask what food do you like?
Ch. I like……………
        I don’t like………….
        I hate……………….
        I love………………..
Оцінювання
Some of you have been very active today and you have got good marks. Some others have been less active.
Пояснення домашнього завдання.

Write about you.
meals
time
food
breakfast


lunch


dinner


supper



T. So, let’s sing a song together “Good bye”
(вчитель включає карооке пісню і діти разом із вчителем співають)




                            







Підготував
Пустовий Р.С.,
вчитель світової літератури,
спеціаліст
Урок світової літератури в 5 класі




Тема уроку: Туве Янсон. Чарівність художнього світу в казці «Комета прилітає».
.
Мета уроку: розширити знання учнів про сучасну літературу; закріпити знання учнів про життя та особливості творчості Туве Янсон. Познайомити учнів із сюжетом та системою образів в казці; формувати в учнів навички виразного читання; розвивати асоціативне та логічне мислення учнів, творчу уяву та творчі здібності, навички словесного малювання; виховувати  в школярів кращі загальнолюдські риси, силу духу, досягати поставленої мети, стимулювати інтерес до вивчення сучасної світової літератури.
Ключові поняття: сучасна світова література.
Наочні засоби навчання: портрети Туве Янсон; мультимедійна презентація; інформаційні картки;  картки з тестовими роботами; ілюстрації до твору; текст твору.
Очікувані результати.
Учень (учениця): називає імена популярних сучасних письменників; розрізняє поняття класична і сучасна світова література; переказує близько до тексту зміст прочитаного твору; характеризує образи персонажів; висловлює власне судження щодо подій.
Нехай зустрічаються зі мною в моїх книжках!..
Туве Янсон
                                 Хід уроку

         I.    Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання. (Слайд №  1, 2)
Запитання до учнів :

1. Що відомо про походження і місце народження Туве Янсон?
Відповідь учнів: Народилася 9 серпня 1914 року в Гельсінгфорсі у великому Фінляндському князівстві. Це відома фінська письменниця, художниця. Завоювала всесвітнє визнання завдяки своїм книгам про Мумі-Тролів. (Слайд № 3).

2. Що принесло письменниці всесвітнє визнання?
Відповідь учнів: З 10 років малювала ілюстрації для дитячих журналів. В 15 років їде на навчання в Швецію і отримує диплом Мистецької Художньої Академії. Після закінчення навчання починає ілюструвати книги і малювати карикатури на замовлення різних видавництв. В цей час вона створює серіал казок про Мумі-Тролів. Мумі-Тролі – це вигадані істоти, якісь кумедні тваринки, які проживали в долині Мумі. (Слайд № 4).

3. Дати словесну характеристику портрета та рис характеру.
Відповіді учнів: Усміхнена, сяюча, добра, незвичайна, позитивна, замріяна, щира, оригінальна. (слайд №  5).

      II.    Повідомлення теми, цілей, завдань уроку. (Слайд № 1).
Мотивація діяльності на уроці.
Чи цікаво вам дізнатися про незвичайні пригоди героїв казок Туве Янсон?
Отже тема нашого уроку: Туве Янсон. Чарівність художнього світу в казці «Комета прилітає».

ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок.
1. Слово вчителя.
Отже, ви вже знаєте, що всесвітнє визнання Туве Янсон принесли казки про Мумі-Тролів. Образ Мумі-Тролів виник в 1930 році. Перше їх зображення було зроблено в карикатурах фінського журналу «Гарм». Тролі – це казкові істоти, якісь кумедні тваринки. Головна їх риса – доброзичливість, хоча поряд з ними багато негативу тому, що так влаштований світ.

2. Перегляд слайдів обкладинок  книг та ілюстрацій про Мумі-Тролів Туве Янсон. (Слайд № 6 - 10).

3. Слово вчителя.
Гадаю, ви тепер уявляєте собі Мумі-Тролів. Слід відмітити, що Мумі, де б не були, що б не робили, завжди повертаються в свій рідний дім.
В творчості Туве Янсон образ рідного дому, займає важливе місце. Це дім, в якому завжди горить світло, чекають рідні, смачна їжа, тепленьке і м’якеньке ліжко. Це місце, куди завжди хочеться повертатись. Про надзвичайно цікаві пригоди Мумі-Тролів ми дізнаємося з казки «Комета прилітає».

4. Завдання учням. «Позитивне мислення». (Слайд №  11).
Робота біля дошки. До поданих букв дібрати епітети і записати на дошці (в робочих зошитах).
Приклад:
М - милі
У - унікальні
М - маленькі
І - істоти
Т - тролі
Р - різноманітні
О - оригінальні
Л - люблячі
І - інтелігентні

5. Слово вчителя.
В долині Мумі-Тролів завжди щось трапляється. Іноді комічне, а іноді страшне.
Ось і тепер, коли нічого не сповіщало про біду, на землю летить Комета з космосу. Що буде? Як урятуватись? Над цим розмірковують Тролі. Тому ця дитяча казка є філософською.
У Тролів дуже спокійна мама, веселі і добрі друзі, і ніяка комета їм не страшна. Головне, коли це вогняне страхіття буде близько, не піддаватись паніці, а знайти затишну печеру, зібратись там усім разом, і головне, не забути взяти торт. А ще, організувати ванну, щоб помитися. І в самий страшний момент, перед загибеллю, нікого не образити необдуманим висловом. Такі елементи добра є домінуючими у творі.
Ця казка поведе вас, діти, в чарівний світ природи. Ви побачите чудовий зразок прекрасної сім’ї.

6. Словникова робота. (слайд № 12).
  Комета  небесне тіло Сонячної системи, що обертається навколо Сонця. Головна частина комети – ядро , яке являє собою льодяну глибу з замороженими газами. Під час наближення до Сонця чітко видно як ядро, так і хвіст комети, які утворюються шляхом виділення газів та космічного пилу.
(Вимкнути проектор).

7. Фізкультхвилинка.
Вправи для розвитку дихання за рекомендацією Є.В.Давиденка:
1.  В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.

2.  В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

Комплекс вправ гімнастики для очей:
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

Вправи для профілактики короткозорості:
1. В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. В. п. – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.  

8. Робота з книгою.
Виразне читання казки учнями (буксирне читання по абзацах).
Учні прочитують першу частину казки вголос. Проводиться бесіда за прочитаним. Особливо слід відмітити чудову долину, де жили Троллі, ліс, річку, дерева, а також міцну дружбу Троля і Сніфа з мавпочкою.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда за питаннями: (Увімкнути проектор).
1. Чи сподобався вам чарівний світ природи, яким розпочинається казка? Яких героїв казки ви запам’ятали?
2. Слово вчителя: отже, давайте перевіримо, на скільки уважно ви читали текст.
3. Виконання інтерактивної вправи онлайн  "Пригоди Мумі-тролів"».
Завдання: знайти героїв та пригоди, які з ними відбувались . (слайд № 14)
4. Виконання тестової роботи (6 питань; кожна правильна відповідь 2 бали)

1. Хто знайшов «небезпечну» дорогу, яку варто дослідити?
А. Мумі-тато
Б. Крихітка Чмих
В. Мумі-троль
Г. Ондатр

2. Хто з героїв найбільше у світі любив купатися і пірнати?
А. Крихітка Чмих
Б. Нюхмумрик
В. Мумі-троль
Г. Кошеня

3. Кому належить таємниця про знахідку справжнього гроту з піском?
А. Крихітці Чмиху
Б. Нюхмумрику
В. Мумі-тролю
Г. Ондатрові

4. Який гість з’явився у Мумі-будинку під час зливи?
А. Хемуль
Б. Кошеня
В. Ондатр
Г. Карлсон

5. Яке майбутнє передрік Ондатр після зливи?
А. Спекотне літо
Б. Всесвітній потоп
В. Кінець Всесвіту
Г. Напад інопланетян

6. Хто розповів мандрівникам про комету?
А. Хемуль
Б. Варан
В. Нюхмумрик
Г. Снорк

Ключ для взаємоперевірки виконаних робіт: 1. Б; 2. В; 3. А; 4. В; 5. А; 6. В. (Слайд № 15).

3. Проблемна ситуація
Тепер ви вже глибше познайомилися з Мумі-Тролями. Подумайте, чи могли б ви обрати Троля своїм другом? Обґрунтуйте чому?
(дитячі відповіді).

V. Підсумки уроку.
Оцінка. Підсумувати і узагальнити вивчене.

VI. Домашнє завдання .

Прочитати другу і третю частини казки «Комета прилітає». Вміти переказувати казку. Створити ілюстрацію до улюбленого епізоду. (Слайд № 16).







Підготувала 
Амброс В. А.,
учитель української мови і літератури,
спеціаліст І категорії
(урок української мови в 11класі)


Тема: Лінгвістична лабораторія:
«Фразеологізми – іскрометні скарби української мови»

Мета: узагальнити, систематизувати, поглибити та закріпити знання учнів з розділу «Фразеологія», розкрити багатство стилістичних можливостей фразеологізмів, вчити пояснювати значення фразеологізмів, приказок, прислів'їв, крилатих висловів, правильно й комунікативно доцільно використовувати їх у мовленні; виховувати повагу до рідного слова, скарбів народної творчості.

Обладнання: проектор, наочність, роздавальний дидактичний матеріал, словники.
Хід уроку

І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 2
Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Актуалізація знань.
Слайд 3
Теоретична частина
Опитування (робота з опорними конспектами).
1. Що таке фразеологія (фразеологія від грец. phrasis – вислів, logos – поняття, вчення):  1) розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів, тобто фразеологізми;  2) сукупність цих самих фразеологізмів чи фразеологічних одиниць), що вивчає фразеологія як розділ мовознавства (фразеологізм – це стійкі сполучення слів, що являють собою змістову цілісність і відтворюються в процесі мовлення)?
2. Які ознаки мають фразеологізми?
• Цілісність значення;
• стабільність компонентного складу, усталений порядок слів (з допущенням варіантності);
• співвіднесеність зі словом або реченням;
• відтворюваність у мовленні у готовому вигляді (фразеологічна відтворюваність);
• фразеологізми виконують у реченні одну синтаксичну функцію;
• можуть вступати в синонімічні та антонімічні зв’язки.
Слайд 4
3. Назвати фразеологізми за джерелами походження, тобто звідки з’явились ті чи інші стійкі сполучення слів?
Під час відповідей учні користуються опорними конспектами, наводять приклади.
3.1. Біблія. Вавилонська вежа (справа, яка ніколи не буде завершена), блудний син (людина, яка розкаялася в своїх вчинках), камінь спотикання (перешкода, на яку наражаються в певній справі), терновий вінок (страждання, мучеництво), повертається на круги своя (все повторюється);
3.2. Антична література.  Авгієві стайні (занедбані справи), гордіїв вузол (заплутана справа), перейти Рубікон (зробити безповоротний крок, рішучий вчинок), самозакоханий нарцис (самозакохана людина), сізіфова праця (безплідна, важка, нескінченна робота),
3.3. Зарубіжна література. Хто бере – усе той тратить, хто дає – усе придбав (Ш. Руставелі «Витязь у тигровій шкурі»); усі жанри хороші, крім нудного (Ф. Вольтер, з передмови до комедії «Блудний син»), синій птах (М. Метерлінк, однойменна назва п’єси-казки), час – це гроші (В. Франклін); Чайльд-Гарольдів плащ (О. Пушкін, «Євгеній Онєгін»);
3.4. Українська література. Чи не добре б нам, браття, почати («Слово о полку Ігоревім»); у нашім раї на землі, нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим (Тарас Шевченко, «У нашім раї на землі»); у всякого своя доля і свій шлях широкий (Тарас Шевченко, «Сон»); на майдані коло церкви революція іде (Павло Тичина «На майдані»), нове життя нового прагне слова (Максим Рильський, однойменна поезія).
3.5. Народна творчість. • Народні звичаї та обряди: давати гарбуза, облизати макогона, як засватаний; • вірування і магічні діі: напускати ману, замовляти зуби, як рукою зняло, встати на ліву ногу, виносити сміття з хати;  • усталені казкові звороти: за щучим велінням, за тридев’ять земель, тримати за хвіст жар-птицю, скоро казка мовиться;          • ознак і дій, пов’язаних зі світом тварин і птахів: заяча душа, хитрий лис, кіт наплакав, показувати пазурі, птах високого польоту, розправляти крила, звити гніздо, курям на сміх; прислів'я та приказки — хто знання має, той і мур ламає. Добрі діти — дому вінець, погані діти — дому кінець.
3.6. Крилаті вислови (афоризми), влучні вислови видатних людей.
Тарас Шевченко.1. І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь. 2. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 3. Якби ви вчились так. як треба, то й мудрість би була своя. 4. Ну шо б. здавалося. слова-Слова та голос — більш нічого. А серце б'ється, ожива. як їх почує!.. 5. Ми просто йшли; у нас нема зерна неправди за собою.
Іван Франко 6. Народ, що не шанує своїх великих людей, не варт звання освіченого народу. 7. Якби ти знав, як много важить слово, одно сердечне, теплеє слівце! 8. Таж і в бурю не всі човни гинуть... 9. Лупайте цю скалу!
Леся Українка 12. Немає честі нападати ззаду. 13. Права без обов'язків — то сваволя. 14. Благословенне слово, шо гартує! 15. Без надії таки
сподіваюсь! 16. Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив.
     3.7. Науковий та офіційно-діловий стиль української мови.
   Установити контроль; визвольний рух; патріотичне виховання; посилення боротьби із зловживаннями; мирне співіснування; дух часу; матеріальне благополуччя, ринкова економіка,  обіймати посаду, повноважний орган, через сімейні обставини, за місцем основної роботи, у зв'язку з виходом на пенсію, укласти договір, матеріальна відповідальність, вийти на орбіту, зійти з рейок, ставити знак рівності.
Слайд 5
А. де Сент-Екзюпері, автор казки-притчі «Маленький принц»
1. Гострозоре одне лише серце, найголовнішого очима не побачиш.
2. Ніколи не втрачай терпіння — це останній ключ, шо відкриває двері.
3.  Не забувай, ти завжди відповідаєш за тих. кого приручив.
4. Себе судити набагато важче, ніж інших.
5. Коли даєш себе приручити, потім випадає і плакати.
6. Є такий закон: причепурився сам уранці, причепури гарненько і свою планету.
| Учні записують у зошиті 2-3 вислови на вибір.
   Слайд 6
Григорій Сковорода, мандрівний філософ
§  Світ ловив мене, та не спіймав (поет не спокусився на принади світу-багатство, статус, славу; залишився вірним собі, був самим собою)
§  Не все те отрута, що неприємне на смак.
§  Добрий розум, робить легким будь-який спосіб життя.
§  Бери вершину і матимеш середину.
§  З усіх утрат втрата часу найтяжча.
§  Більше думай і тоді вирішуй.
§  Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру.
§  З видимого пізнавай невидиме.
§  Все минає, але любов після всього зостається.
§  Кому душа болить, тому весь світ плаче.
Слайд 7
4. На які групи поділяються фразеологізми за злитістю компонентів?
1. Фразеологічні зрощення (ідіоми). Не перекладаються дослівно іншими мовами.
2. Фразеологічні єдності.
3. Фразеологічні сполучення.
До цієї групи належать мовне кліше та термінологічні сполучення.
Мовне кліше або канцелярський зворот — це мовний стереотип, готовий зворот, що вживається в текстах офіційно-ділового стилю.
4. Фразеологічні вислови (вирази).    
ІV. Основна частина уроку.
Слайд 8
Практична частина
Слайд 9
     Знайти відповідність між фразеологізмом та його значенням.


Авгієві стайні
Ані рудої миші
Альфа і омега
Байдики бити
Без задніх ніг
Бігати як курка з яйцем
Жувати жуйку
Зарубати на носі

крайній безпорядок, безлад, щось занедбане
безлюдно
початок і кінець, основне, найголовніше
ледарювати, нічого не робити
міцно (спати)
приділяти незаслужену увагу
набридливо повторювати те саме
запам’ятати


Слайд 10
Дослідження походження фразеологізмів.
1. Авгієві стайні
У Давній Греції був цар Авгій, який любив коней. У його стайнях їх було понад три тисячі. Ці стайні майже тридцять років ніхто не вичищав, і вони під саму стелю заросли гноєм. До Авгія на службу прийшов герой Геракл (у римлян — Геркулес). Лише йому було під силу вичистити стайні. Однак Геракл був не тільки дужим, а і розумним: він пустив річку крізь ворота стаєнь, і бурхливий потік вимив звідти весь бруд.
Фразеологізм «авгієві стайні» вживають, коли хочуть сказати про надзвичайну запущеність, бруд, безлад.
2. Альфа й омега
Вислів має біблійне походження. В одному із текстів Бог каже: «Я є альфа й омега, початок і кінець».
Альфа є першою, а омега — останньою буквами грецького алфавіту. Тому фразеологізм означає початок і кінець; основу, найголовніше.
3. Баляси точити
У ХVІІ—ХVІІІ ст. цей вираз ще не був фразеологізмом. Він означав процес виготовлення баляс — стовпчиків, билець та інших деталей, якими прикрашали будинки, човни, сани. Виточувати балясини (стовпчики) — праця легка, весела, що дає простір для фантазії. Під час такої роботи можна вести дотепну розмову. Мабуть, тому токарів і називали балясниками.
Згодом висловом «баляси точити» стали характеризувати безпредметну, несерйозну, розважальну розмову.
4. Березова каша
Ще за часів Київської Русі дітей навчав грамоти дяк. Важливою подією в житті учнів і їхніх батьків було закінчення визначеного періоду навчання, яке урочисто святкували: варили великий горщик смачної каші й відносили учням. Після уроків починався веселий бенкет. Цей звичай протягом історії зазнав чималих змін, породивши в сучасній мові слово «однокашник», що означає «товариш по навчанню».
Однак не всі діти навчалися успішно. Щотижня у визначений день дяк бив березовими різками ледарів, бешкетників і неслухняних — всипав їм «березової каші».
Нині жартівливий фразеологізм «березова каша» означає покарання за провину.
5. Брати ноги на плечі
Ще в недалекому минулому взуття було розкішшю для простого люду. Його берегли, щоб довше носилося. Мандрували люди переважно пішки. Щоб швидше подолати шлях і заощадити на взутті, ішли босоніж, а чоботи перекидали через плече, особливо тоді, коли бігли, тікали від лиха.
Так з’явився фразеологізм «брати ноги на плечі», що означає швидко йти, тікати.
6. Далеко куцому до зайця
Слово «куций» асоціюється із зайцем, бо в нього короткий хвіст. Проте раніше так називали мисливських собак. Куций повільніший від зайця, бо він тільки бігає, а заєць ще й стрибає, тому в погоні за здобиччю куций завжди відставав.
Значення фразеологізму «далеко куцому до зайця» — не рівня.
7. У свинячий голос
У давнину свиней не тримали в хлівах, а виганяли пастися, як корів. Жадібні тварини часто поверталися додому вночі й подавали свинячий голос — рохкали, вищали.
У свинячий голос — означає дуже пізно.
Дуже часто в спробах достукатися до людини ми вживаємо фразу «зарубай собі на носі». Але що ж насправді вона означає, і звідки вона взялася?
Слайд 11
8. Що означає фразеологізм «зарубай собі на носі»?

Виявляється, це крилатий вислів зовсім не має відношення до носа. Тільки уявіть собі, якщо в дійсності хто-небудь придумає рубати ніс! Навіть при одній такої думки стає не по собі. А от у давнину під словом «ніс» мали на увазі не тільки орган дихання, але також і пам'ятні дощечки, на яких люди робили насічки або ще кажуть зарубки, щоб не забути про майбутні справи, маємо для них велике значення. Так фраза «зарубай собі на носі» живе і донині, а ось її справжнє значення для багатьох втратило свій сенс.
Слайд 12
ƒ Тестове завдання з ЗНО. Фразеологізм через пень колоду має антонім
А далеко куцому до зайця
Б і кіт не валявся
В як курка лапою
Г мухи не зобидить
Д комар носа не підточить
Через пень колоду – недоладно, неуміючи. Д – комар носа не підточить (так, що ні до чого і причепитися).
Слайд 13
ПЕРЕРВА
Перегляд відео. Домашнє завдання школярів.
Слайд 14
 «Знайомство»
Лепетунголовний персонаж ілюстрацій на тему правопису з української мови. Він допомагає засвоювати правила написання слів, їх наголошення, уникати лексичних помилок, розповідає про значення фразеологізмів та багато-багато іншого цікавого та корисного про нашу солов’їну мову.
Слайд 15
Волонтерський проект "Мова – ДНК Нації". Автори – Наталя Клименко та Павло Мельник-Крисаченко. Головна мета – розвивати "правильну" українську мову, викорінювати русизми, помилки та кальки.
Слайд 16
Фразеологізми від Лепетуна
Слайд 17 – 38
Самостійна робота учнів
Скарбниця мудрості
{ Продовжити прислів’я:
Грамоти вчиться — завжди пригодиться.
Людей питай, а свій розум май!
Бджола мала, а й та працює.
Лежачого хліба ніде нема.
Не одежа красить людину, а добрі діла.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Вік звікувати — не в гостях побувати.
Правильно будуй звороти офіційно-ділового стилю

{ Вибрати правильний варіант канцеляризму:
вирішувати проблему  –  розв'язувати проблему
надати перевагу – віддати перевагу  
внести питання – включити питання
чинне законодавство – діюче законодавство 
додержуватися дисциплінидотримуватися дисципліни
займати посаду  –  обіймати посаду
здати екзамен  – скласти іспит
здобути знання – одержати знання
приймати до уваги (відома) –  брати (взяти) до уваги (відома)
вживати заходи – приймати міри
приймати участьбрати участь

Творче завдання
{ Скласти речення з фразеологізмами (на вибір)
Брати за душу, з легким серцем,  ледве ноги нести, ні сіло ні впало, одним махом, правити теревені, стояти   горою, стріляний горобець, хоч греблю гати, як мокре горить, ходити ходором.

V. Підсумок уроку.
Завершальне слово вчителя: Українська мова має багату фразеологію, яка є продуктом багато­вікової мовної творчості народу і відображає його глибоку мудрість і національну культуру. Фразеологізми –– це багатющий скарб української народної творчості, вони прикрашають, увиразнюють наше мовлення.
Також для доцільного використання цих особливих одиниць мови потрібно враховувати стилістичне забарвлення фразеологізмів. Вони можуть вживатися в розмовному, художньому, публіцистичному та в офіційно-діловому стилях.

Оцінювання. Д/з. Записати від родичів, знайомих відомі їм фразеологізми.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...